Kameravalvonnan ongelmat

Video tekstimuodossa:

Hei,

Olen Ari Räty, Demon turvallisuus Oy:n tekninen johtaja. Tehtäväni teknisenä johtajana on auttaa asiakkaitani kuntia, kaupunkeja, seurakuntia, huoltoasemia ja vähittäiskauppoja vähentämään kustannuksia ja tehostamaan toimintaa valvontajärjestelmien avulla.

Suurimmat kameravalvontaan liittyvät ongelmat

Yhteisöjen suurin ongelma on se, että nämä päättäjät eivät tämän alan ammattilaisia. Yleensä nämä ovat kuntapuolella ja seurakuntapuolella talousihmisiä. Täällä on paljon rakennusalan koulutuksen saaneita. He joutuvat päättämään kymmenistä eri valvontajärjestelmistä.

He kaipaavat yhtä ammattimaista tahoa, joka toisi nämä kaikki järjestelmät suoraan avaimet käteen-periaatteella.

Toinen iso ongelma on talous, joka on erittäin tiukalla. Määrärahoja leikataan joka vuosi ja tehokkuutta vaaditaan lisää. Kyllä nämä päättäjät ovat tosi helisemässä näiden asioiden kanssa.

Vanhojen kameravalvontajärjestelmien heikkoudet

Aikaisemmin järjestelmät rakennettiin kiinteistökohtaisesti. Jokaisessa kohteessa oli tallentimet. Vielä esiintyy paljon järjestelmiä, jotka pohjautuvat vanhaan analogiseen tekniikkaan. Kuvanlaatu nykypäivään verrattuna ja niihin tarpeisiin nähden on todella heikko.

Vaikka kuvat olisivatkin kiinteistössä tallessa tallentimella, niin suurempi ongelma on eri käyttäjien (vakuutusyhtiöt, vartiointiliikkeet, poliisit jne.) pääsy kuviin. Ei näillä käyttäjillä ole vanhoja valvontajärjestelmiä käytettäessä mitään pääsyä näihin kuviin. Monesti kun jotain tapahtuu, tekninen johtaja ottaa muistitikun ja lähtee hakemaan kuvia 30km päässä olevasta kiinteistöstä. Monella kunnalla voi olla yli 60 kiinteistöä ja jokaisessa oma tallennin. Näitä tallentimia myös hyvin paljon rikkoontuu, jolloin kovalevyjä joudutaan korjaamaan ja vaihtamaan. Kustannukset ovat todella massiivisia kymmenien tallentimien korjauksessa

Tyypillinen kauhuskenaario

Kun jossakin tapahtuu jotain ja kuvia lähdetään hakemaan, voidaan havaita että tallenninlaitteet ovat olleet 4kk toimimattomana. Laitteet ovat keväällä menneet rikki ja kun kesällä ollutta murtotapahtumaa tutkitaan, huomataan että mitään kuvia ei olekaan tallessa.

Tarina: Työttömästä kameravalvontajärjestelmien edelläkävijäksi

Olen kauppiaan poika. Isäni ja äitini olivat kauppiaita. Kouluttauduin 1980-luvulla ensin sähköasentajaksi ja myöhemmin sähköteknikoksi. Tampereen yliopistossa opiskelin sitten opettajaksi. Toimin useita vuosia ammattikoulussa sähköasentajien opettajana, viimeksi Outokummun sivukoululla. Valitettavasti kyseinen opinahjo lakkautettiin ja jouduin työttömäksi.

Aloin kiertelemään Pohjois-Karjalan alueella kauppoja, ovesta ovelle. Menin siis kauppiaiden juttusille ja kysyin, että voisinko teknisesti auttaa hävikkiongelmissa, varkausongelmissa ja ilkivaltaongelmissa. Aloitin yritystoiminnan 1.3 ja jo kolmantena päivänä 4.3. tein jo ensimmäiset kaupat. Taisi muuten olla Murasen kauppaliike Ilomantsissa. Sinne toimitettiin kuuden kameran järjestelmä. Siinähän kävi sitten niin, että kylällä oli Teboil ja K-kauppias – he ostivat saman tien myös omat kameravalvontajärjestelmänsä minulta. Jouduin palkkaamaan heti alusta lähtien kuusi asentajaa, jotta saisimme nämä toimitukset tehtyä.

Siitä tämä kaikki sitten alkoi. Näitä valvontajärjestelmiä rupesi menemään kiihtyvällä vauhdilla kaupaksi. Ensimmäisen kolmen vuoden aikana myimme 1500 järjestelmää.

Kuinka tämän päivän valvontaongelmat voidaan ratkaista?

Tänä päivänä valvontajärjestelmien vaatimukset ovat todella moninaiset. Käyttäjiä ja erilaisia rooleja on paljon. Viranomaiset, poliisi, palokunta, vartiointiliike, asiakkaan omat käyttäjät ja vakuutusyhtiöt haluavat kaikki päästä tietoihin käsiksi ja varsinkin sitten, kun jotain vahinkoa on sattunut. Aiemmat tekniset ratkaisut eivät taipuneet näihin vaatimuksiin. Niillä ei ollut mitään mahdollisuuksia toteuttaa näitä rooleja, avoimuutta ja saatavuutta näihin tietoihin.

Käytännössä ainoa teknisesti toteutettavissa oleva ratkaisu, joka täyttää nämä vaatimukset, on keskitetty kameravalvontapalvelu, johon nämä kaikki tarvittavat tiedot kasataan (esim. palojärjestelmät, kamerakuvat, murtohälytystiedot ja lämpötilatiedot). Ratkaisu on Internet pohjainen. Kaikill käyttäjille voidaan siis taata oikeudet ja pääsy tietoihin välittömästi.

Kun puhutaan keskitetystä kameravalvontapalvelusta, voit käyttää mitä tahansa laitetta, joka on yhteydessä Internetiin. Keskitetty kameravalvontapalvelu on avoin palvelu, jonne pääset kirjautumaan sisään omilla käyttäjätunnuksillasi vaikka toiselta puolen maapalloa.

Kuinka keskitetty palvelu helpottaa päivittäistä toimintaa?

Järjestelmä helpottaa päivittäistä toimintaa valtavasti. Kaikki ylläpitoon ja päivitysten hallintaan liittyvät työt jäävät pois, jolloin käyttäjälle jää tehtäväksi vain kameravalvontajärjestelmän käyttö. Huolehdimme siitä, että järjestelmä on 24/7 käytettävissä ympäri vuoden.

Kuinka löydät parhaan mahdollisen toimittajan?

Kaikkein paras tapa on pyytää toimittajalta referenssilista ja olla suoraan loppukäyttäjiin yhteydessä. Näiltä käyttäjiltä kannattaa suoraan kysyä ainakin järjestelmän toimivuudesta ja käyttäjäkokemuksista.